Small Business Development Label

– Refit Nelson Mandela

P.M.Versluis Sr.          27-02-2012

Aankoop en aankomst in Werkendam voor de refit van loodsenboot tot jacht.


Aankoop, overtocht, ontwerp, survey, interieur, reparaties en vernieuwingen uit eigen koker. Dit met technische ondersteuning van onze afbouwlocatie en werven, als Bijlsma, Joep en Jakob Berghuis.

 

Staat op moment van aankoop

Hieronder vindt u mijn visie over de manier waarop ik van een bestaand schip een schitterende refit tot stand zal brengen door middel van vernieuwingen en verbeteringen, zonder dat het schip zijn karakteristieke aard verliest.         

De wedergeboorte van het schip bestaat al in mijn hoofd. Die zal tijdens het werk gestalte krijgen. Dus in het geheel geen planning vooraf of dure ontwerptekeningen. Voor de timmerman, Sjoerd Sterk, zal het elke dag een verrassing zijn hoe het moet gaan worden.

Schip voor aanvang van refit in Werkendam

Nelson Mandela

En wat nu het leuke is van een dergelijke aanpak is, dat de mensen die aan boord werkzaam zijn, meedenken. Zij geven hun mening en advies. En ik moet zeggen dat dit goed werkt. Deze mensen geven blijk van veel inzicht en zodoende zorgen zij voor de toegevoegde waarde van dit gehele project. Ik ben hier bijzonder content mee. Dit heeft weer tot gevolg dat het de meedenkende mensen een extra stimulans geeft. Hun persoonlijk inbreng zien zij erin verwerkt, de toegevoegde waarde die zij aan dit gehele project leveren scoort!

Op Noord 10 in Werkendam hebben wij zeer vakkundige mensen, die niet alleen hard werken, maar ook zeer gemotiveerd zijn om er iets van te maken. En dat betreft niet alleen deze refit, die zij overigens wel een hele leuke klus vinden. Zo heb ik ook grote steun aan Leo Slinger. Ik heb ervaren dat hij vaak een goed advies wist te geven wanneer het voor mij wel eens vastliep. Met zulke bijdragen wordt per saldo een eendrachtige refit gerealiseerd. Management, veiligheid en technische ondersteuningen in de ruimste zin van het woord komen dan ook van onze eigen mensen op de werkvloer. 

Dat werkt doeltreffend en geeft een gezonde motivatie die terug te vinden is in deze refit. Zo komt op lokaal niveau iets tot stand wat representatief genoemd kan worden. Daarom is deze refit van een geheel andere aard dan gebruikelijk: geen bouwtekening, iedereen mag zijn visie en ideeën geven over deze refit, ze zijn meer dan welkom.

Zelf heb ik een vijftiental tekeningen gemaakt, hoe het schip eruit moet gaan zien en als een gestadige druppel ben ik tot een mooi eindresultaat gekomen. Deze ontwerpen heb ik overigens gedeeld met en op de werkvloer, en daarnaast ook met onze relaties.

Aan het oorspronkelijke ontwerp is nooit iets veranderd. Het is nog net zo als toen ik het voor de eerste keer zag en het in mij opnam. En hoewel ik er mijn fantasie op heb losgelaten, zijn er alleen enkele details gewijzigd: romaanse ramen zijn komen te vervallen; die zijn aan de bovenkant vierkant geworden. Aandacht voor detail en ervaring van vele mensen maken van deze refit een mooi geheel, zonder verlies van tijd en kwaliteit!

Nelson Mandela zal zowel representatief als karakteristiek dezelfde, oorspronkelijke uitstraling behouden. Na deze refit zal het schip ondanks herinrichting en vernieuwingen nog altijd de Gotthilf Hagen zijn. Maar zowel letterlijk als figuurlijk omgedoopt tot een geheel nieuwe Nelson Mandela.

Het bouwen zonder planning vooraf, is slechts in deze speciale refit mogelijk; dit zou voor derden niet opgaan. Maar de man van de isolatie wist het de timmerman al te zeggen:”Let nu maar op, dit hele vertrek gaat eruit, want ik ken hem al een tijdje. Hij bedenkt het ter plekke en maakt het werk in het werk zonder dat jij daar op hoeft te wachten.”

Deze manier van werken heeft ook zijn voordelen, want bij het uitbreken kom je toch meer dan eens voor verrassingen te staan, en dan moet je nu eenmaal flexibel zijn en je plannen direct aanpassen. Dat is ook het leuke van dit project. Laat maar komen. Nu hoef je niet  achteraf nog eens aan te passen, want de zaken vragen direct om een oplossing. En die komt er dan ook! Zo blijven de kosten beperkt en blijven ons bovendien kosten bespaard voor aanpassingen in ontwerp en tekeningen, hetgeen ook weer tijdwinst met zich meebrengt.

Wij zullen doorgaan…

Zo heb ik ook een reactie gegeven op de thuiskomst van Nelson Mandela uit het ziekenhuis op 27 02 2012.

The long walk of Nelson Mandela is infinite.

Update 12-12-’12

De refit vordert. Veel is er de afgelopen periode gedaan om het gewenste einddoel te bereiken. Dit einddoel is nog niet bereikt, maar de vormen worden zichtbaar…

Update 20-12-’12 

De twee Travelvision dome’s zijn vandaag geplaatst. Met de gedachte dat de accommodatie waarop deze zijn bevestigd wit wordt geschilderd, zullen deze zwarte dome’s prachtig afsteken!

 

Zo zal de Nelson Mandela er in januari uit gaan zien.

Op deze schets ziet u hoe de boeg eruit zal gaan zien

10-08-2013

Een video impressie van de Gotthilf Hagen in bedrijf.

 

10-09-2013

Deze onderstaande foto’s geven een impressie van het slaapdek in het voorschip. Het overige laat ik u bij uitnodiging zien aan boord.

 

08-04-2014

Foto’s van het gehele re-fit proces onder elkaar weergegeven.

 

“Update 10-06-2014”